១. ពិធីបុណ្យអុំទូក
ការប្រណាំងទូក |
នៅថ្ងៃចាប់ផ្តើម( ថ្ងៃ១៤ កើត ខែកត្តិក) គឺមានការប្រណាំងទូក ង និងទូកមួង។ គណៈកម្មាការបុណ្យជាតិបានរៀបចំទូកជាច្រើនគូដែលត្រូវជ្រើសរើស ពីវត្តនានាក្នុងទូទាំងប្រទេសអោយមកចូល រួមប្រណាំង។ របៀបប្រណាំងទូកគេប្តូរគ្នាជាគូ ចេញប្រណាំង តៗគ្នាជាលំដាប់លំដោយតាមដងទន្លេសាបចាប់ពីស្ពានជ្រោយ ចង្វារ ដល់មុខព្រះបរមរជវាំង។
ការប្រណាំងទូកគឺត្រូវប្តូរខ្សែទឹកគ្នាម្នាក់ម្តងសារចុះសារឡើងជាបីជើង ក្នុងមួយថ្ងៃរហូត គំរប់បីថ្ងៃទើបប្រកាសលទ្ធផលផ្តល់រង្វាន់។ ព្រះមហាក្សត្រក៏ស្តេចយាងចូលរួម ក្នុងពិធីនេះដែរ គឺស្តេចយាងមកក្នុងពេលថ្ងៃចុងបញ្ចប់នៃពិធីអុំទូក។
២. ពិធីបណ្តែតប្រទីប
បណ្តែតប្រទីប |
៣. ពិធីសំពះព្រះខែ
នៅវេលាម៉ោង១២យប់មានរៀបចំធ្វើពិធីអកអំបុក និងសំពះព្រះខែដែលមានរបៀបរៀបចំធ្វើតទៅ៖
- នៅតាមលំនៅឋានរៀងៗខ្លួន មានរៀបចំកន្លែងឲ្យបានសមរម្យ និងមានគ្រឿងដង្វាយដូចជា ទៀន ធូប ស្លាធម៌ បាយសី ផ្តិលទឹក អំបុក ចេក ដូង និងផ្លែឈើផ្សេងៗ សំរាប់ដាក់ថ្វាយព្រះខែ និងថ្វាយ គ្រប់អង្គនៃទេវតា។ នៅក្នុងពិធីនេះ គេបានយកទៀនធំៗ (ជាតំណាងឲ្យគ្រប់ខេត្ត-ក្រុង) ដាក់ដោត លើជើងទម្រមួយសម្រាប់បង្វិលផ្សងមើលទឹកភ្លៀង។៤. ប្រភពនៃព្រះរាជពិធីអុំទូក បណ្តែតប្រទីប និងសំពះព្រះខែ
៤.១ ព្រះរាជពិធីអុំទូក
តាមសៀវភៅ “ជ័យវរ្ម័នទី៧” របស់វិជ្ជាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិតបានចែងថាៈ នៅសម័យអង្គរ នាសតវត្សទី១២ មានសេចក្តីសុខក្សេមក្សាន្តរុងរឿងណាស់ បន្ទាប់ពីព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧លោកបាន ចេញធ្វើសង្រ្គាមតាមជើងទឹក ដោយបង្រ្កាបបានអស់ពួកសត្រូវទាំងគ្រប់ទិសទីតាមឯកសារ “ល្បែងប្រណាំងទូក” របស់ក្រុមជំនុំទមនៀមទំលាប់ និពន្ធដោយលោក ថា ចំប៉ែន ហៅ ប៉ាង ជា អាចារ្យនៅពុទ្ធសាសនបណ្ឌិតរង ខេត្តឃ្លាំង “ កម្ពុជាក្រោម”បានចែងថាៈ នៅសម័យលង្វែក ព្រះបាទអង្គចន្ទទី១ ទ្រង់បានតាំងពញាតាតជាស្តេចត្រាញ់នៅកម្ពុជាក្រោមឲ្យរៀបចំនូវរបៀប ការពារ ស្រុកទេសឲ្យមានសេចក្តីសុខសាន្ត។ពេលនោះពញា តាត់បានរៀបចំទាហានជើងទឹកជាបីក្រុមគឺ ៖
១) ទ័ពស្រួចដែលបានត្រូវហាត់ច្បាំងលើទូក ដែលមានជំនាញដូចទូកប្រណាំងសព្វថ្ងៃដែរ។២) ទ័ពជំនួយដែលហាត់ច្បាំងលើទូកដែលមានជំនាញដូចទូកចែវប្រណាំងនាពេលសព្វថ្ងៃដែរ។
៣) ទ័ពបាសាក់ គឺហាត់ចែវទូកធំៗ មានក្តោងសម្រាប់ដឹកស្បៀងផ្គង់ផ្គង់ដល់ពួកទាហានទាំងអស់។
តាមប្រភពឯកសារទាំងពីរខាងលើ អាចឲ្យយើងសន្និដ្ឋានបានថា ព្រះរាជាណាចក្រកាលសម័យ បុរាណគឺជា ប្រទេសដែលមានកងទ័ពជើងទឹកដ៏ខ្លាំងពូកែ ដោយមានការហ្វឹកហ្វឺនដ៏ច្បាស់លាស់ជា រៀងរាល់ឆ្នាំ។ ពិធីសមយុទ្ធនេះ ហើយដែលក្លាយមកជាទម្លាប់នៃព្រះរាជពិធីប្រណាំងទូករហូតដល់ សព្វថ្ងៃនេះ។
៤.២ បណ្តែតប្រទីបតាមគម្ពីទាឋាវង្ស “ ជាភាសាបាលី” បានចែងថាៈ ព្រះចង្កូមទាំង៤នៃព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធជាបរមគ្រូនៃ យើងបានត្រូវ ប្រតិស្ថាននៅនាទីទាំង៤គឺ៖
១/ នៅត្រៃត្រឹង្សសួគ៌២/ នៅនាគពិភព
៣/ នៅស្រុកគន្ធារៈ
៤/ នៅទន្តបុរៈកលិង្គរដ្ឋ
តាមភាណវារៈ ត្រង់ពុទ្ធនបសក្កាគាថា បានចែងថាព្រះបាទនៃព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធព្រះបរមគ្រូនៃយើង បានប្រតិស្ថាននៅលើទីស្ថានទាំង៥គឺ ៖
១) នៅសុវណ្ណមាលិកបពិត២) នៅសុវណ្ណបពិត
៣) នៅសមនកូដបពិត
៤) នៅយោនកបុរី
៥) នៅស្ទឹងនម្មទា
តាមប្រភពនៃឯកសារទាំងពីរខាងលើ អាចឲ្យយើងសន្និដ្ឋានបានថា ពុទ្ធសាសនិកជនទាំងអស់បាន ប្រារព្ធនូវពិធីបណ្តែតប្រទីបនេះឡើង គឺដើម្បីបូជាចំពោះព្រះចង្កួមកែវនៅពិភពនាគនិងព្រះបាទនៅ ស្ទឹងនម្មទា និងនៅទីឯទៀតៗ ដើម្បីសូមសេចក្តីសុខ សេចក្តីចម្រើន តាមសទ្ធាជ្រះថ្លារៀងៗខ្លួន។
៤.៣ សំពះព្រះខែតាមគម្ពីរបរសត្ថទិបនី អដ្ឋកថាចរិយាបិដកបានចែងថាៈ ក្នុងដើមភទ្ទកប្បនេះ ព្រះបរមពោធិសត្វ នៃយើងទ្រង់បានឧប្បត្តិជា សសបណ្ឌិត(ទន្សាយ)។ នៅថ្ងៃពេញបូរមីព្រះពោធិសត្វទ្រង់បាន អធិដ្ឋាននូវឧបោសថសីលហើយ ទ្រង់បានឧទ្ទិសព្រះ មំសៈ(សាច់) របស់ទ្រង់ជាទានបរមត្ថបារមីដើម្បីបំពេញនូវព្រះពោធិសត្វសម្ភារ ឲ្យបានត្រាសជាព្រះពុទ្ធ។ ពេលនោះព្រះឥន្ធ ទ្រង់បានជ្រាបនូវ សេចក្តីប្រាថ្នារបស់ពោធិសត្វទន្សាយ ហើយព្រះអង្គទ្រង់បានក្រឡា ព្រះអង្គជាព្រាហ្មណ៍ ចាស់មក សុំព្រះមំសៈរបស់សសបណ្ឌិតជាអាហារ។ ព្រះពោធិសត្វបានឲ្យឥន្ធព្រាហ្មណ៍ដុតបង្កាត់ភ្លើងដើម្បីព្រះពោធិសត្វ លោតចូលដោយអង្គឯង។ ពេលភ្លើងឆេះហើយព្រះពោធិសត្វទ្រង់ក៏លោតចូលក្នុង ភ្លើងតាមសន្យា។ ដោយអំណាចនៃផលបុណ្យភ្លើងដែលកំពុងឆេះយ៉ាងសន្ធោ សន្ធៅនោះក៏រលត់ ទៅវិញទាំងអស់។ គ្រានោះឥន្ធព្រាហ្មណ៍ក៏ស្ទុះទៅត្រកងបីយកព្រះពោធិសត្វសសបណ្ឌិត ឡើងទៅ ដល់ឋានព្រះចន្ទ ហើយបាមយកម្នាងសិលាគួររួបទន្សាយ អធិដ្ឋានឲ្យនៅជាប់រហូតដល់ទីបំផុត នៃកប្ប។ដោយយោងតាមជំនឿនេះហើយ ទើបប្រជាពុទ្ធបរិស័ទ តែងតែប្រារព្ធនូវពិធីអកអំបុកនិងសំពះព្រះខែនៅរៀងរាល់យប់ពេញបូរមី ខែកត្តឹក ដើម្បីគោរពបូជាដល់វិញ្ញាណខ័ន្ធនៃព្រះពោធិ សត្វសសបណ្ឌិត និងប្រាថ្នាសុំសេចក្តីសុខក្សេមក្សាន្តរៀងៗខ្លួនរហូតមក។
No comments:
Post a Comment